Kulants tips til god kundeservice
- Christian
- for 12 minutter siden
- 3 min lesing
God kundeservice kan gjøre dine kunder
til de beste ambassadørene for ditt produkt og firma!
Når du møter kundens behov på en profesjonell og vennlig måte, da bygger du både tillit og lojalitet.
Husk; en negativ kundeopplevelse deles syv ganger oftere enn en positiv
Det er derfor veldig viktig å skape sterke, langvarige kunderelasjoner.
Hvordan du møter kunden er avgjørende
Selv om du kanskje ikke alltid kan gi kunden det svaret de håper på, er måten du møter dem på det som virkelig definerer kvaliteten på servicen. Uansett hvor utfordrende en henvendelse måtte være, er den respektfulle og løsningsorienterte tilnærmingen det som skiller deg ut i kundeservice. Med virkelig personlig interesse for å ta deg av kundene dine, gjør du et genuint positivt inntrykk på hver person, som føler seg sett og ivaretatt.

Tilgjengelighet der kundene er!
Vær der for kundene når de trenger deg. Uansett om det er telefon, chat, e-post eller sosiale medier.
Kulant er raske i responsen og tilgjengelighet på flest tenkelige plattformer, og mener det er en viktig nøkkel til suksess.
Bekreft at henvendelsen er mottatt, og oppdater kunden innen forventet svartid for å gi en trygg og profesjonell opplevelse.
Løs problemer raskt – "First fix!"
Fokuser på å løse kundens henvendelse ved første samtale. Når du sørger for at den rette kompetansen er tilgjengelig fra start,
kan du gi raske løsninger som reduserer behovet for oppfølging.
Dette bidrar til økt kundetilfredshet, færre gjentatte henvendelser, og høyere tilgjengelighet.
Gjør det enkelt med gode guider
Ikke alle kunder ønsker å kontakte et kundesenter. Med lettfattelige "steg-for-steg"-guider på nettsiden din,
kan kundene selv finne løsninger på vanlige utfordringer. Dette sparer både tid for kunden og for supportteamet, og gir en mer effektiv service. Kunder som lett finner svarene de leter etter allerede før de tar kontakt, har allerede opplevd god kundeservice: Du har forutsett behovet deres, og gjort det tilgjengelig og lett synlig på hjemmesiden din.

Samle og analyser data for kontinuerlig forbedring
Bruk data du har tilgjengelig til å forstå kundenes behov bedre. Hvorfor sier de opp? Hvilke tekniske utfordringer møter de?
Hva etterlyses av funksjoner? Når du analyserer kundedata kan du forutse problemer. Du kan forbedre tjenestene dine og redusere fremtidige henvendelser. Alle er tjent med å innhente analyse av sin egen tjeneste, og så forbedre den.

Mersalg – skap verdi gjennom tilbud!
Når du har kontroll på svartiden og kundeserviceopplevelsen,
kan du begynne å dra nytte av mersalg.
Fortell kundene om aktuelle kampanjer og spesialtilbud – En fornøyd kunde er en lojal kunde. En slik kunde vil trolig benytte din tjeneste mer når de ser de kan gjøre en god deal. Særlig når den dealen er med noen de føler faktisk ser etter deres beste interesse.

Kundens opplevelse starter med bedriftens kultur.
De beste selskapene i verden forstår at en god konsulent handler etter mer enn bare gode innøvde rutiner –
Bedriftens kjerneverdier og kultur er grunnmuren du bygger størig og sterk,
for å sikre at konsulenten har et ekte ønske om å ta seg av kundene, slik at de sitter igjen med et positivt inntrykk av bedriften.
Fornøyde medarbeidere skaper en positiv kundeserviceopplevelse, og det er denne kulturen som driver bedriften mot suksess.
Om du klarer holde på ansatte som er kompetente og som bidrar til en god kultur;
Da legger du mye til rette for bedriftens fremtidige fremgang. Tenk da gjerne over kjernen av en god "Culture of Health" innen bedriften. Fire pillarer: - Ta deg av Konsumentens helse - Ta deg av Medarbeidernes helse - Ta deg av Lokalsamfunnets helse - Ta deg av Miljøets helse En slik bedriftskultur hjelper deg redusere kostnader, du øker inntektene og fortjenestene, og bedriftens omdømme heves. 75% av kunder sier de vil heller kjøpe tjenester av firmaer som de vet behandler sine ansatte godt, og som bryr seg om miljøet i sin helhet, selv om disse tjenestene kan være litt dyrere enn konkurrenter. Hele 60% av aldersgruppen 29-44 vil prioritere slike firmaer. Denne trenden er tydelig å se at forsetter med de yngre generasjonene også. Ved å ta deg av dine ansatte nå, sikre deres velvære, og resultatene dette gir; Vil det være tydelig for fremtidige kunder at din tjeneste er en de selv ønsker benytte. Kilde: Edelman Earned Brand study. Deltagende: 14 land, 14,000 individer.
